Až tři sta moravských vín na Festivalu otevřených sklepů
Stovky lidí zamíří o víkendu 15. a 16. listopadu na jižní Moravu díky Festivalu otevřených sklepů. Vinaři ze Znojemska lákají návštěvníky na koštování tří stovek vín v tradičních moravských sklípcích. Podle pořádající Nadace Partnerství rok od roku přijíždí více lidí, dvě třetiny návštěvníků se vracejí opakovaně. I pro ně je však letošní ročník opět něčím nový. Podzimní festival nabídne mimo jiné i mladá vína ročníku 2014, hudbu či gastronomické zážitky.
Festival otevřených sklepů spojuje obce na Znojemsku, aby místní vinaři nabídli návštěvníkům vína přímo ve svých sklepech. Lidé si tak v letošním sedmém ročníku vychutnají atmosféru třicítky vinařství rovnou na čtyřech místech – v Novém Šaldorfu, Dobšicích, Chvalovicích a Šatově. Představí se i pět vinařů, kteří budou na festivalu poprvé. Mezi obcemi přepraví návštěvníky speciální autobusy, které budou jezdit každých deset minut. Zájemci si mohou kupovat lístky na festival v předprodeji se slevou za 890 korun. Vstupenky přímo na místě jsou o sto korun dražší. Organizátoři také doporučují, aby si lidé vstupenky pořídili v předstihu, kvůli omezené kapacitě sklípků.
Festival láká na vína každý rok, spokojení návštěvníci se stále vracejí. „Každý festival je pro účastníky jiný především díky proměnlivé nabídce vín. Návštěvníci samozřejmě přicházejí s očekáváním nového ročníku. I letos jim vinaři nabídnou čerstvě zrozený ročník 2014, samozřejmě budou k dispozici i kvalitní starší vína. Vinaři navíc doprovodí degustaci zapáleným výkladem o tom, jaká vína je dobré archivovat a k jakým jídlům se podávají,“ vyzdvihl koordinátor festivalu Juraj Flamik. Podle pořadatelů jezdí na festival opakovaně 60 % návštěvníků. Do otevřených sklepů navíc míří čím dál více mladých lidí, ale i střední generace, která s oblibou hodnotí proměny chutí a vůní mladých vín v průběhu let. „Věkový průměr návštěvníků klesá a též narůstá podíl žen. Nejvíce na festival jezdí ženy v rozmezí 19 až 29 let a muži ve věku 29 až 30 let,“ dodal Flamik.
Organizátoři festivalu plánují letos sklepy zpřístupnit pro 2 000 návštěvníků. Vstupenek prodávat více nechtějí. Cílem akce totiž je umožnit návštěvníkům přímý kontakt s vinaři. „Snažíme se s festivalovými návštěvníky navázat kontakt, který udržujeme i po skončení akce. Mnozí z nich se vrací i během roku, kdy mají ještě větší prostor pro poznání našich vín, naší filozofie vinařství i celého kraje,“ popsal jeden z pořádajících vinařů Jiří Hort. Lidé přitom budou mít na festivalu příležitost ochutnat i exkluzivní vína oceněná na soutěžích. „Festivalu se budeme účastnit již počtvrté. Letos máme v nabídce například Pálavu 2014 se zlatou medailí z AWC Vienna či Sauvignon 2013 VOC s titulem Univerzitní víno,“ uvedl vinař Kamil Piálek.
O Festivalu otevřených sklepů
Festival otevřených sklepů nabízí několikrát do roka návštěvy desítky vinařů a ochutnávky stovky vín v proslulých vinařských obcích jižní Moravy. Myšlenka festivalu navázala na předchozí aktivity Nadace Partnerství na jižní Moravě. Ta totiž v roce 1999 rozjela projekt Moravských vinařských stezek, který hrál nemalou roli v rozvoji cyklistické a vinařské turistiky na jižní Moravě. Organizaci Festivalu otevřených sklepů si vzala pod patronát dceřiná organizace nadace, obecně prospěšná společnost Partnerství. Celý festival má vlastní filozofii. Snaží se zachovat autenticitu prostředí i kontaktů s místními lidmi a prodávat střídmé množství vstupenek. Součástí festivalové filozofie je i kvalita vín, gastronomie a vkusný design. Zájemci se mohou dočíst bližší informace na www.otevrenesklepy.cz a vstupenky si mohou zakoupit v e-shopu Nadace Partnerství a v síti Ticketstream.