Až tři sta moravských vín na Festivalu otevřených sklepů

Stovky lidí zamíří  o víkendu 15. a 16. listopadu na jižní Moravu díky Festivalu otevřených sklepů. Vinaři ze Znojemska lákají návštěvníky na koštování tří stovek vín v tradičních moravských sklípcích. Podle pořádající Nadace Partnerství rok od roku přijíždí více lidí, dvě třetiny návštěvníků se vracejí opakovaně. I pro ně je však letošní ročník opět něčím nový. Podzimní festival nabídne mimo jiné i mladá vína ročníku 2014, hudbu či gastronomické zážitky.

Festival otevřených sklepů spojuje obce na Znojemsku, aby místní vinaři nabídli návštěvníkům vína přímo ve svých sklepech. Lidé si tak v letošním sedmém ročníku vychutnají atmosféru třicítky vinařství rovnou na čtyřech místech – v Novém Šaldorfu, Dobšicích, Chvalovicích a Šatově. Představí se i pět vinařů, kteří budou na festivalu poprvé. Mezi obcemi přepraví návštěvníky speciální autobusy, které budou jezdit každých deset minut. Zájemci si mohou kupovat lístky na festival v předprodeji se slevou za 890 korun. Vstupenky přímo na místě jsou o sto korun dražší. Organizátoři také doporučují, aby si lidé vstupenky pořídili v předstihu, kvůli omezené kapacitě sklípků.

Festival láká na vína každý rok, spokojení návštěvníci se stále vracejí. „Každý festival je pro účastníky jiný především díky proměnlivé nabídce vín. Návštěvníci samozřejmě přicházejí s očekáváním nového ročníku. I letos jim vinaři nabídnou čerstvě zrozený ročník 2014, samozřejmě budou k dispozici i kvalitní starší vína. Vinaři navíc doprovodí degustaci zapáleným výkladem o tom, jaká vína je dobré archivovat a k jakým jídlům se podávají,“ vyzdvihl koordinátor festivalu Juraj Flamik. Podle pořadatelů jezdí na festival opakovaně 60 % návštěvníků. Do otevřených sklepů navíc míří čím dál více mladých lidí, ale i střední generace, která s oblibou hodnotí proměny chutí a vůní mladých vín v průběhu let. „Věkový průměr návštěvníků klesá a též narůstá podíl žen. Nejvíce na festival jezdí ženy v rozmezí 19 až 29 let a muži ve věku 29 až 30 let,“ dodal Flamik.

Organizátoři festivalu plánují letos sklepy zpřístupnit pro 2 000 návštěvníků. Vstupenek prodávat více nechtějí. Cílem akce totiž je umožnit návštěvníkům přímý kontakt s vinaři. „Snažíme se s festivalovými návštěvníky navázat kontakt, který udržujeme i po skončení akce. Mnozí z nich se vrací i během roku, kdy mají ještě větší prostor pro poznání našich vín, naší filozofie vinařství i celého kraje,“ popsal jeden z pořádajících vinařů Jiří Hort. Lidé přitom budou mít na festivalu příležitost ochutnat i exkluzivní vína oceněná na soutěžích. „Festivalu se budeme účastnit již počtvrté. Letos máme v nabídce například Pálavu 2014 se zlatou medailí z AWC Vienna či Sauvignon 2013 VOC s titulem Univerzitní víno,“ uvedl vinař Kamil Piálek.

O Festivalu otevřených sklepů

Festival otevřených sklepů nabízí několikrát do roka návštěvy desítky vinařů a ochutnávky stovky vín v proslulých vinařských obcích jižní Moravy. Myšlenka festivalu navázala na předchozí aktivity Nadace Partnerství na jižní Moravě. Ta totiž v roce 1999 rozjela projekt Moravských vinařských stezek, který hrál nemalou roli v rozvoji cyklistické a vinařské turistiky na jižní Moravě. Organizaci Festivalu otevřených sklepů si vzala pod patronát dceřiná organizace nadace, obecně prospěšná společnost Partnerství. Celý festival má vlastní filozofii. Snaží se zachovat autenticitu prostředí i kontaktů s místními lidmi a prodávat střídmé množství vstupenek. Součástí festivalové filozofie je i kvalita vín, gastronomie a vkusný design. Zájemci se mohou dočíst bližší informace na www.otevrenesklepy.cz a vstupenky si mohou zakoupit v e-shopu Nadace Partnerství a v síti Ticketstream.

Děkujeme partnerům vinařského projektu KRÁL VÍN České republiky
Plaček

slamove
vrbice1
vrbice2
pálava
bouřka
mikulov
svatý kopeček
vinice2
kraví hora
nová ves
vinice karpaty
sudy žebřík
lahve3
sudy
zelena vinice
kutna hora
Vinice
láhve skládané
sklep
reistna
rybník
archiv
pálava2
lahve